Opony markowe a chińskie zamienniki
Wielu Polaków przy zakupie nowych opon zastanawia się, jakiego producenta wybrać, aby kupić opony tanie oraz dobre. W tym przypadku mają kilka wyborów: nowe opony markowe lub nowe chińskie opony, nie rzadko stojące na całkiem przyzwoitym poziomie jednak w większości mają zszarganą opinie. Do wyboru są również opony używane lub bieżnikowane, jednak w tym przypadku jest to zupełna loteria z wytrzymałością takiej opony. W tym artykule opisze wady i zalety opon markowych, chińskich oraz porównam je do opon używanych i bieżnikowanych. Życzę miłej lektury!
Wstęp
W tym artykule starałem się nakreślić linię pomiędzy producentami typowo chińskimi a wielkimi koncernami mający swoje zakłady w Chinach. Większość wielkich koncernów oponiarskich posiada fabryki w chinach jednak pod pojęciem „opony chińskie” chcę się odnieść do producentów opon powstałych w Chinach i mający tam fabrykę, nie wielkich koncernów (europejskich czy amerykańskich) produkujących opony w Chinach, gdyż taka opona nie różni się względem jej europejskiego czy amerykańskiego odpowiednika a w Chinach powstaje ze względu na zmniejszone koszty produkcji. Dlatego „opona markowa” jest to opona marki przykładowo Michelin, Bridgestone, Goodyear, Continental i ich marki podległe, nawet jeżeli ta opona powstaje w Państwie Środka jest to opona markowa. „Opona chińska” za to jest to opona która powstała i została zaprojektowana w Chinach, przez chińską firmę i fabrykę również posiada w tym kraju. Chciałbym również dodać, że opony azjatyckie często są mylone z chińskimi a to nie prawda. Opony japońskie są jednymi z najlepszych opon, niektóre koreańskie i indyjskie również trzymają poziom europejskich opon, także opony chińskie nie są takie same jak azjatyckie.
Opony markowe
Po słowach wstępu można przejść do meritum, wytłumaczone zostało pojęcie opony markowej i chińskiej także teraz czas na krótki opis. Sam opis powstawania opon (w oparciu głównie o opony markowe) pojawił się u nas i nie różni się jakoś szczególnie pomiędzy producentami. Co jednak wyróżnia głównie opony markowe to jakość, gdyż są one sprawdzane pod każdym możliwym względem i testowane w najcięższych warunkach. Kupując oponę markową (zwłaszcza premium) powinniśmy czuć się komfortowo i bezpiecznie poruszając się po drogach i producenci starają się to zapewnić, pomijając, czy jest to opona budżetowa czy premium. Różnica pomiędzy klasą budżetową a klasą premium jest znaczna, jednak nie każdy odczuwa potrzebę posiadania jak najlepszych opon, zwłaszcza kiedy opony nadwyrężają domowy budżet i chcemy kupić opony dobre ale tanie. Nie spotkałem się z sytuacją gdzie producenci samochodów montowaliby pierwsze opony jako chińskie, a dla samochodów o dużej mocy dobra opona może zaważyć na sytuacji na drodze. Nie ma większego sensu porównywać opony markowej do używanej lub bieżnikowanej gdyż są to zupełnie różne typy opon i markowa budżetowa opona nowa będzie lepsza niż używana opona klasy premium. Opony markowe będą najlepszym wyborem kupna opony, jednak dla osób, które liczą każdą złotówkę, opona chińska może być wyborem.
Opony chińskie
Czas przejść do opisu opony chińskiej i porównać ją z oponą markową, używaną i bieżnikowaną. Produkcje opony chińskiej a markowej głównie odróżnia cena oraz jakoś materiałów użytych w oponie. Chińczycy najczęściej kopiują popularne bieżniki ale mieszanka jest zupełnie inna, tak jak i właściwości takiej opony, bez odpowiedniej wiedzy nie da się wytworzyć dokładnie takiej samej mieszanki. Sam zasięg cenowy takiej opony jest naprawdę różny – mogą być opony bardzo tanie, nawet połowę tańsze niż opona markowa, może być nawet droższa czy w podobnej cenie do opony markowej. Chińskie opony kupuje się głównie z oszczędności i trzeba liczyć się z gorszą jakością, jednak przepisu UE wymagają pewnych właściwości które opona musi spełniać i zakup opony z certyfikatem od Unii Europejskiej można przemyśleć. Jeżeli opona spełnia wymagania Unii na jej boku znajdzie się symbol E4. Do zalet opony chińskiej na pewno można zaliczyć niska cenę zakupu i dobrą jakość wykonania porównując cenę z jakością. Nie wszystkie opony chińskie są niebezpieczne i bardzo słabe, niektóre popularniejsze modele dorównują jakością budżetowych odpowiedników wielkich koncernów, zdarza się nawet, że zachowują się lepiej przy zachowaniu niższej ceny. Porównując drogę hamowania na suchej nawierzchni opona chińska jest o około 20% - 30% gorsza od opony markowej, na mokrej nawierzchni różnica zwiększa się do 50%. Jak wypada jednak opona chińska z oponą używana i bieżnikowaną? Na pewno lepiej kupić nową oponę chińską niż używaną oponę markową gdyż nigdy nie wiemy, jak opona była wcześniej użytkowana, a w przypadku opony chińskiej mamy tą pewność, że opona jest nowa. Co do bieżnikowanej, ciężej już stwierdzić, zwłaszcza w przypadku opony ciężarowej, gdzie oponę bieżnikować można kilka razy. Do bieżnikowania często wybierane są opony lepszej jakości i tutaj zależy już od preferencji kupującego, czy woli kupić nową oponę chińską, czy bieżnikowaną, a same opony nie różnią się jakoś szczególnie pomiędzy sobą. Dla kogo jednak jest opona chińska? Na pewno można ją polecić kierowcom jeżdżącym niedużo, głównie po mieście i niezbyt szybko, dla których liczy się każda wydana złotówka. Można się również zastanowić nad lepszymi oponami chińskimi dla samochodów starszych, nie wyciągających dużych prędkości oraz nie jeżdżących szybko, dodatkowo „chińczyki” mogą być dobrym wyborem do samochodów gdzie opony podwyższają wartość pojazdu.